Tuesday, January 6, 2009

Memori Beras Panjang, Ikan Bilis Putih dan Sayur Kangkung




Sampai bila-bila pun.... 3 perkara ini akan mengusik hati kecilku. Pada aku... suatu masa dulu beras panjang AAA dan ikan bilis adalah makanan paling mewah.... yang biasa aku jumpa cuma beras hancur dan bilis hitam.
Jadi..... sampai sekarang pun, kalau aku nak beli beras mesti yang paling panjang. Kalau ada 10 X A pun aku beli. Ikan bilis pulak... kalau aku ke Pangkor atau Pantai Merdeka... rasa macam nak borong semua. ha ha ha ha ....
Sayur kangkung pulak.... kalau nak tahu... inilah tumbuhan yang menyambung hidup aku masa di Sekolah Menengah Dato' Seth, Yong Peng, Batu Pahat, Johor. Masa tu aku tinggal di rumah guru besar yang usang (Guru Besar pun tak minat nak duduk rumah tu). Hampir 4 bulan kami (8 orang) tinggal di situ untuk persediaan SPM. Jauh rumah aku dengan sekolah tu lebih 9 Km. Sayur kangkung tu pelajar Sains Pertanian tingkatan 3 yang tanam. Gurunya Cikgu Ghani Jahuri. Tiap petang jam 2 aku bawak pisau lipat, lepas tu aku potong daun kangkung berselang baris. So... tak ada sesiapa yang perasan agaknya.
Kangkung tu aku letak kat atas nasi yang aku masak dalam periuk guna dapur minyak tanah. So... bila dah lembut aku makan dengan sambal belacan.
itulah erti survival kan...



1 comment: